Alan Parsons und jeweils 10 Tipps zu Aufnahme-Equipment und Aufnahmetechnik

Enriquez_mz

Aktives Mitglied
Alan Parsons ist nicht nur Musiker im “The Alan Parsons Project”, sondern vor allem auch ein genialer Musikproduzent, welcher nicht nur bei den Aufnahmen zu Beatles Songs beteiligt war, sondern auch bei Pink Floyd mitgemischt hat. So machte er sich damals als Toningenieur von der damals meistverkauftesten LP “Dark Side of the Moon”, endgültig einen Namen in der Musikindustrie.

Also wenn solch ein Musiker wie Alan Parsons über Aufnahme-Equipment und Aufnahmetechnik spricht, dann sollte man gepflegt die Ohren spitzen.

Hier zu Anfang seine Liste der 10 bevorzugtesten Geräte für Musik-Aufnahmen:

1. Neumann Km84 Microphone – good for anything except vocals.
2. Fairchild 660 Tube Limiter – great for vocals and bass.
3. Drawmer Noise Gate – although modern plugins can do the job
4. Orban or dbx de-esser for problem sibilance on vocals
5. Audio Technica AT 4033 Microphone. I’ve been using this as a favorite vocal mic. for years
6. Autotune when used tastefully. Most times it is overused
7. The Fairlight and the Linn LM1 Drum Machine changed the world. I worked with both. It’s hard to imagine life without Sampling and Drum sequencers
8. A real orchestra with a great arrangement and a competent conductor. It saves hours and usually $$ too
9. Yamaha Motif XS synth. Easy to use and great sounds
10. Any DAW for time shifting tracks in either direction by microseconds or several minutes. This is a newly afforded luxury in the digital age

Und hier nun seine Liste der 10 Dinge die man bei Musike-Aufnahmen wissen und beachten sollte:

1. Keep cable runs short particularly low impedance I.e. guitars and mics. It WILL affect the sound. Having said that I don’t believe expensive cables offer significant improvement.
2. Even the best instruments and recording equipment will probably sound like crap in the wrong hands. The reverse can also be true.
3. Don’t suck the life out of a recording by overuse of limiting and compression.
4. Go for performance not perfection.
5. Log EVERYTHING on a recording so that anyone can pick up where you left off. Particularly tracks that should not be used – better still, get rid of them.
6. Always consolidate tracks (in other words all tracks should have the same start and finish times) so that they can be loaded onto a different platform. Give every track a meaningful name.
7. Even if your ideas are making all the difference, make the other person think they were theirs.
8. The two most important things on a great record are: 1. The Song. 2. The Song.
9. Never trust anyone in the music business with a vowel in their name.
10. The check is NOT in the mail.
 
D

Disk Becker

Guest
AW: Alan Parsons und jeweils 10 Tipps zu Aufnahme-Equipment und Aufnahmetechnik

“8. A real orchestra with a great arrangement and a competent conductor. It saves hours and usually $$ too”

Ja, dann breche ich mal meine kleinen Experimente mit Orchester und Big Band Plug-ins ab und frage beim Oldenburger Staatstheaterorchester nach, ob die mir den Kram nicht eben einspielen…

Ansonsten wirken die Tips sehr bodenständig…
 

Enriquez_mz

Aktives Mitglied
AW: Alan Parsons und jeweils 10 Tipps zu Aufnahme-Equipment und Aufnahmetechnik

Ja, bei dem Punkt weiß man nicht, ob er da Spaß macht oder es aus professioneller Sicht wirklich Sinn macht?
 
Oben